Milieudefensie en Fietsersbond tegen plan opheffen fietspad Brusselstraat

Foto: Milieudefensie / Fietsersbond

De Zoetermeerse afdelingen van zowel Milieudefensie als Fietsersbond kunnen zich totaal niet vinden in de gemeentelijke plannen het huidige fietspad ter hoogte van de Brusselstraat op te heffen.

De zogenaamde Upgrade Stadshart mag in onze ogen niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid van de fietsers doordat zij geconfronteerd worden met vrachtwagens op de geplande fietsstraat. Uit de gemeentelijke stukken is gebleken dat het tekort aan openbare fietsenstallingen de hoofdoorzaak is om fietsers maar weer naar de rijbaan te verwijzen waar ook (vracht)autoverkeer is toegestaan. We voorzien bij realisatie van de nieuw beoogde situatie vooral ook conflictsituaties en onveilige situaties met fietsers bij het laden en lossen van vrachtauto’s op de langsparkeerstrook welke op de tekeningen ingetekend is , de aan te brengen zogenaamde 50 cm brede “rammelstrook” zien wij absoluut niet meer als een doekje voor het bloeden.

Verbazingwekkend dat in een gemeentelijke brief van 15 november 2017 het oorspronkelijk doel verbeteren van de veiligheid van de fietsers (project Nota Mobiliteit) betreft terwijl de gemeente in een reactiedocument van afgelopen 23 mei doel weer loslaat en dat het gaat om de zogenaamde Upgrade van het Stadshart.

Buurtbewoners maar ook andere gebruikers van het huidige pad hebben het zelfs al over een letterlijk en figuurlijk dodelijke combinatie bij het verwijzen van de fietsers van vrij liggend fietspad naar de rijbaan en refereren naar het feit dat de Brusselstraat bovendien veel gebruikt wordt door jonge kinderen die met de fiets naar school gaan maar ook veelal door ouderen.

De huidige situatie is voor fietsers in de Brusselstraat wat betreft relatieve veiligheid momenteel zo goed als ideaal: fietsers hebben nu een eigen gebied, afgescheiden van ander verkeer een ook afgescheiden van (zwaar, groot) laad- en losverkeer. In de nieuwe situatie kunnen fietsers uitsluitend nog gebruik maken van een straat waar ook gemotoriseerd, (zwaar)verkeer rijdt.

Hierbij komen qua verkeersomstandigheden voor de veiligheid van fietsers verzwarende factoren: de laad- en loshavens, de parkeerplaatsen . Bovendien de in- en uitritten van de brandweerpost en het politiebureau in de Brusselstraat zorgt voor veel extra laad- en losverkeer.

Het voorstel van de Zoetermeerse afdelingen van Milieudefensie en van de Fietsersbond is dat de gemeente een onafhankelijk, objectief en deskundig onderzoek uit laat voeren. Het huidige gemeentelijk reconstructieplan zal bij uitvoering voor fietsers een enorme achteruitgang betekenen. Voor het tekort aan fietsenstallingen dient naar een andere en veiliger locatie gezocht te worden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen