Filmconcert met Charley Chaplin en Keaton door Geerten van de Wetering

31 aug , 22:44 Cultuur
Geerten van de Wetering
Podium21

Podium21 geeft deze zomer een nieuwe twist aan het jaarlijkse filmconcert met iconische zwijgende films uit de filmgeschiedenis.

Na de succesvolle eerdere edities is op woensdagavond 27 augustus in de Kloosterkerk Charlie Chaplins ‘The Immigrant’ en Buster Keatons ‘The Boat’ te zien tijdens een avondvullend filmconcert. Geerten van de Wetering, gevierd organist, omlijst deze films met orgelimprovisaties op het rijke Marcussenorgel van de Kloosterkerk.

Live improvisaties bij filmklassiekers

In het jaarlijkse zomerse filmconcert vertoont Van de Wetering in de Kloosterkerk ditmaal twee zwijgende korte films van twee iconen uit het vroege filmtijdperk: Charlie Chaplin en Buster Keaton. Met deze films op groot scherm voorziet Van de Wetering in een muzikale belevenis van de eerste orde met live improvisaties. Van de Wetering: “Van Chaplin vertonen we ‘The Immigrant’ uit 1917. In zijn vaak gebruikte personage The Tramp speelt Chaplin een immigrant op reis naar Amerika op zoek naar een betere toekomst. De bootreis stelt The Tramp, zoals gebruikelijk bij Chaplin, voor vele uitdagingen, maar levert ook een nieuwe liefde op met komische scenes tot gevolg. Typerend voor Chaplin: hij kaart ondanks deze lichtvoetigheid tegelijkertijd ook sociaal-maatschappelijke issues aan in de film zoals vrijheid, autoriteit en medemenselijkheid. Verpakt in een kortere film levert dit een klein meesterwerk op.”

Nog meer komische woelige baren

Zoals de titel doet vermoeden speelt ook ‘The Boat’ van Keaton uit 1921 zich grotendeels af op een boot. Net als Chaplin schreef Keaton, eveneens een grootheid uit het zwijgende filmtijdperk, zelf het script. Ook acteert Keaton zelf in de film. De hoofdpersoon heeft het plan opgevat om met vrouw en kinderen het ruime sop te kiezen. Hij bouwt een boot in zijn huis, maar komt al snel in de problemen als hij deze te water wil laten. Wanneer dit niet zonder slag of stoot lukt, is dat het begin van een groot avontuur op de woelige baren! Van de Wetering vertelt: “Keatons fascinatie voor techniek en zijn uitzonderlijke ideeën zorgden ervoor dat hij een belangrijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de film. Zo vroeg de tewaterlating van de boot veel (technische) inventiviteit van de makers. Het opnemen van alleen deze scene kostte al drie dagen. ‘The Boat’ ontvangt nog steeds veel lovende reacties en behoorde tot een van Keatons eigen favorieten."

Voorbereiding op de improvisaties

"Ter voorbereiding op zo’n filmconcert kijk ik de film zo vaak tot ik hem eigen heb gemaakt”, zegt Van de Wetering. “Elke keer valt op hoe geweldig het acteer- en regietalent van Chaplin is. En nu ook van Keaton. Dat is 100 jaar later nog steeds bijzonder boeiend. Zoveel kleine details die zoveel toevoegen in een film zonder geluid. Het is dus geen straf zo’n film zo vaak te bekijken. Het is heel inspirerend om bij zo’n film zelf muziek te maken. In de voorbereiding zet ik de grote lijnen uit, maar bepaal ook al de momenten waarvan ik vind dat muziek en beeld echt samen moeten vallen. Het leuke aan improviseren is ook dat je de koppeling naar nu kunt maken, bijvoorbeeld door bekende melodieën van nu in de improvisaties te verwerken die passen bij de beelden. Het uiteindelijke resultaat van de improvisatie ontstaat natuurlijk tijdens het filmconcert.”

Affiche
Podium21

Kaartverkoop en meer info

Kaartjes zijn verkrijgbaar via www.podium21.nl. Podium21 is een initiatief dat al vanaf 2021 het orgel in een nieuw licht zet. Het staat voor een eigentijdse, avontuurlijke en gevarieerde programmering rondom het orgel, om het orgel te presenteren op een verfrissende en aantrekkelijke manier. De ongekende – en vaak onbekende – mogelijkheden van het instrument worden daarbij ingezet in allerlei combinaties, zoals met film, dans, orkest, video-animatiekunst – noem het maar op – tot onverwachte kruisbestuivingen aan toe. Op deze manier wil Podium21 een breed, nieuw publiek, jong en oud bekend maken met het orgel en het instrument een eigen plek geven in het culturele leven van nu.