Mondzorg Fitdent krijgt keurmerk De Lieve Tandarts

Foto: Mondzorg Fitdent

Mondhygiëniste Awaz richtte anderhalf jaar geleden samen met haar man Mondzorg Fitdent op – een lieve tandartspraktijk in hartje Zoetermeer.

Haar eerdere ervaringen zijn breed: zo werkte ze veel met angstige patiënten en gaf ze les op een opleidingspraktijk. In haar eigen praktijk neemt ze die ervaring mee in het geruststellen én opleiden: “Eigenlijk leid ik ook patiënten op, anders blijft tandsteen sneller terugkomen.” Sinds eind 2020 heeft Mondzorg Fitdent het keurmerk De Lieve Tandarts. Daarmee onderscheidt de praktijk zich door haar vriendelijke manier van werken en door de patiënt steeds het middelpunt te laten zijn van de behandelingen en de beslissingen daaromheen.

Een veilige omgeving

De mondzorgpraktijk doet er veel aan om te zorgen dat mensen zich op hun gemak voelen. Zo is een van de tandartsen, Tina, tevens psycholoog. Vanuit die aanvullende expertise kan ze met extra aandacht zorg bieden.

Awaz is zelf mondhygiëniste en werkt vanuit het idee van preventie. “Mijn man is preventie-assistent en is ook het vriendelijke gezicht dat mensen welkom heet als ze hier binnenkomen,” vertelt ze. “Met zijn allen vormen we een fijn team. We zorgen ervoor dat mensen zich thuis voelen en dat we ze helpen bij wat ze nodig hebben om beter voor hun gebit te zorgen.

’Na een paar bezoeken zijn mensen niet meer angstig’

Die preventie gaat zelfs zover dat ze zorgen dat mensen aan de slag kunnen met elektrisch poetsen wanneer ze zich inschrijven. Daarnaast stuurt Mondzorg Fitdent niemand weg: “Iedereen moet geholpen worden.” Een behandelplan wordt daarom altijd volledig aangepast aan degene die binnenkomt. Zo kan ook echt iedereen geholpen worden, zelfs als er financiële drempels zijn of er sprake is van extreme angst.

Een persoonlijke benadering

Iedereen heeft iets anders nodig,” zegt Awaz, “maar wat bij de meeste mensen speelt, vooral als ze bang zijn, is angst voor controleverlies.” Naast de angst voor eventuele pijn bij een behandeling ziet zij dit als grootste drempel voor het bezoeken van een mondzorgspecialist.

Maar hoe benader je mensen die angstig zijn? Voor Awaz is dat antwoord eenvoudig. “We behandelen altijd stap voor stap. Ik begin bij een behandelplan en heel duidelijke instructies.” Ze geeft een concreet voorbeeld: “Bij kinderen tel ik tijdens een behandeling. ‘We tellen tot 3, dan stoppen we.’ Als je drie seconden iets moet ondergaan, is dat te overzien en kun je het vertrouwen opbouwen. Vervolgens doen we het vijf seconden, daarna tien, als ze iets meer gewend zijn.

Dat wennen begint overigens al eerder. “De eerste afspraak is een gratis wenafspraak. Zo weet je of je je echt op je gemak kunt voelen bij ons.” En dat dat werkt, blijkt ook. “Zodra mensen een paar keer zijn geweest, merken we opeens dat hun zus, oom, tante, vrienden of kennissen zich ook bij ons aanmelden. Dat zien we als een heel groot compliment!

Wens voor de toekomst

Het liefst zou Awas iedereen helpen, en dat straalt zij samen met het gehele team uit. Ook wil ze zich meer richten op preventie. “Wat me dan ook verbaast, is dat er nog geen bijzondere bijstand is voor de mondhygiënist,” vertelt ze. “Dit zou sowieso in de basisverzekering moeten komen. Dan zijn er op termijn ook geen grotere, duurdere behandelingen nodig.

Ze ziet nu dat er veel mensen binnenkomen met ernstige gebitsklachten, zoals ontstoken tandvlees, gaatjes en botafbraak (parodontitis). Dankzij haar ervaring als mondhygiënist in een parodontologie kliniek en praktijk voor angstige patiënten kan ze zowel bij volwassenen als kinderen goed aan de gang met de behandeling, waarbij ze merkt dat mensen na een paar bezoeken al niet meer angstig zijn.

Minder ernstige maar wel heel vervelende klachten zoals gevoelig tandvlees komen ook vaak voor. “Je kunt daar snel iets aan doen, zoals speciale tandpasta op de gevoelige plekken smeren.” Awaz hoopt dat steeds meer mensen regelmatig naar de tandarts en de mondhygiëniste gaan, zodat ze het stuk preventie steeds meer kan toepassen: “Voorkomen is echt beter dan genezen. Daar maak ik mensen graag bewust van en ik motiveer ze ervoor.

Over De Lieve Tandarts

Het is de missie van bemiddelingsplatform De Lieve Tandarts om heel Nederland weer naar de tandarts te helpen. Uit onderzoek is gebleken dat 3,5 miljoen mensen in Nederland niet of zelden naar de tandarts gaan. Landelijk verbindt De Lieve Tandarts tandartsmijders en lieve tandartsen en mondhygiënisten, onder meer door hen op een positieve manier onder de aandacht te brengen bij iedereen die wegens angst of om praktische redenen niet (meer) regelmatig naar de tandarts gaat. Via www.delievetandarts.nl vinden mensen een lieve tandarts in hun omgeving.

Meer informatie: Jan Henk Nawijn Platform De Lieve Tandarts – [email protected] – 06-65763177

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen