Zó! Zoetermeer: Vragen over bereikbaarheid Dorpsstraat

Dorpsstraat
Dorpsstraat
Foto: Redactie Zoetermeer

In maart 2016 stelde de raad de Toekomstvisie Dorpsstraat vast. Een en ander zou worden uitgewerkt in een uitvoeringsagenda. Dit staat ook met zoveel woorden op de website van de gemeente.

In februari 2017 kreeg de raad bericht van het college dat de klankbordgroep van de Dorpsstraat nog in een opstartfase verkeert en dat er daarom nog steeds geen uitvoeringsagenda is vastgesteld. Dit in tegenstelling tot de voortvarendheid die werd beoogd bij het vaststellen van de Toekomstvisie.

Zó! Zoetermeer vindt het jammer dat er nog steeds geen uitvoeringsagenda is gerealiseerd en wat ons betreft hoeft niet met alles te worden gewacht tot die uitvoeringsagenda er is. Eén zo’n punt is het verbeteren van de bereikbaarheid van de Dorpsstraat. In de Toekomstvisie staat onder andere: ‘De bereikbaarheid van de Dorpsstraat per auto blijft om aandacht vragen. Op gezette tijden is het nodig om deze te monitoren en maatregelen voor verbetering te nemen.’

Waar het ons om gaat is dat er te vaak verstoringen en wegopbrekingen zijn met onvoldoende bewegwijzering, waardoor mensen, met name degenen die per auto van buiten Zoetermeer komen, de Dorpsstraat niet meer kunnen vinden. Dat is heel vervelend want het is sowieso bekend dat de bereikbaarheid voor mensen ‘van buiten’ een reden is om niet naar de Dorpsstraat te gaan (panelonderzoek Dorpsstraat 2014).

De Dorpsstraat is afhankelijk van (slechts) twee aanrijdroutes:

  • Van Aalstlaan/Osylaan
  • Nassaulaan/Delftsewallen

Zó! Zoetermeer is van mening dat het aantal en de duur van opbrekingen en werkzaamheden op deze routes tot het minimum moet worden beperkt. Dat er goede afstemming moet zijn om waar mogelijk werkzaamheden tegelijkertijd en niet na elkaar te laten plaatsvinden en dat er sprake moet zijn van hele goede communicatie over de verstoringen. Zowel met de ondernemers als met het winkelende publiek.

Schriftelijke vragen

Zó! Zoetermeer stelt de volgende vragen:

  1. Is het college op de hoogte van het grote aantal wegwerkzaamheden rondom de Dorpsstraat van alleen al het afgelopen jaar: aan de zuidzijde (Eerste Stationsstraat en Van Leeuwenhoeklaan), de westzijde (Dorpsstraat-West), de noordzijde (wegen en parkeerterrein Mormonentempel) en de oostzijde (rotonde Van Aalstlaan)?
  2. Is het college op de hoogte van alle werkzaamheden die daarnaast nog plaatsvonden aan onderliggende infrastructuur en aan gebouwen waardoor wegen en parkeerplaatsen minder goed bereikbaar en/of beschikbaar waren?
  3. Is het college ervan op de hoogte dat lang niet over alle werkzaamheden gecommuniceerd is met de ondernemers van de Dorpsstraat en dat niet in alle gevallen de bewegwijzering van de omleiding voldoende was?
  4. Is het college bereid om – vooruitlopend op de uitvoeringsagenda – verbeteringen aan te brengen met betrekking tot de coördinatie van werkzaamheden, zodat de overlast tot een minimum wordt beperkt, bewegwijzering, ook en juist voor mensen die niet goed bekend zijn in Zoetermeer, controle op het zonder toestemming afzetten van wegdelen, controle van de bewegwijzering van omleidingen, communicatie met ondernemers en bewoners en omwonenden over verstoringen en de afgesproken duur van de opbrekingen?
  5. Kan het college globaal aangeven hoe de aandachtspunten uit vraag 4 uitgewerkt zijn of binnenkort worden?
  6. Wanneer wordt de uitvoeringsagenda van de Toekomstvisie verwacht?
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen