Zó! Zoetermeer vraagt aandacht voor aanpak wachttijd urgente hulpvragen WMO

Zoetermeer)
Zoetermeer)
Foto: Zó Zoetermeer

De fractie van Zó! Zoetermeer kreeg al vóór de uitbraak van het Coronavirus veel klachten over de lange wachttijd bij de WMO.De fractie van Zó! Zoetermeer kreeg al vóór de uitbraak van het Coronavirus veel klachten over de lange wachttijd bij de WMO.

Op de website van de gemeente staat al geruime tijd dat afhandeling binnen de wettelijke 6 weken niet lukt. Zó! Zoetermeer claimt dat ze van Zoetermeerders berichten krijgen over wachttijden van 13 weken. De fractie kan zich voorstellen dat  vanwege alle maatregelen die vanwege het Coronavirus genomen zijn en nog genomen moeten worden de wachttijden op dit moment nog niet zijn ingelopen.

Zó! Zoetermeer merkt dat dit veel onzekerheid geeft bij de mensen die Wmo-hulp nodig hebben, én dat mensen met een dringende hulpvraag niet weten waar ze het moeten zoeken omdat ze telefonisch alleen maar te horen krijgen ‘u wordt binnen een aantal werkdagen teruggebeld.’. Volgens de fractie gebeurt dat soms niet eens.

Natuurlijk zijn er mensen die zonder al te ernstige problemen wel enkele weken extra kunnen wachten op ondersteuning omdat de mantelzorger het nog wel even volhoudt, maar er zijn ook mensen in urgente situaties. Zó! Zoetermeer vindt het belangrijk dat veel beter wordt geregeld dat urgente hulpvragen met voorrang worden geholpen.

Zó! Zoetermeer wil weten of het college bereid is om te zorgen voor een mogelijkheid waarbij in urgente situaties de mensen binnen 24 uur contact krijgen met een Wmo-consulent en op welke manier dit georganiseerd kan worden? Zó! Zoetermeer stelt voor om de mogelijk van een aparte ingang voor huisartsen te onderzoeken, zodat de huisartsen bij urgente situaties op een eenvoudige manier de WMO-afdeling kunnen benaderen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen