Zó! kaart onveilige verkeerssituatie aan

05 feb 2018, 18:29 Nieuws

Zó! is benaderd door verschillende Zoetermeerders die aangeven dat sinds de verbouwing van de rotonde bij de Dr.J.W.Paltelaan en de Van Stolberglaan er een gevaarlijke situatie is ontstaan:

De fietsers die komen van de Van Stolberglaan rijden vanaf het viaduct 'bergaf' en hebben een grote snelheid. Zij passeren de rotonde linksom omdat het twee-richtingsfietspad na de rotonde in de richting van de Stationsstraat links ligt. Automobilisten moeten aan de fietsers voorrang verlenen. De automobilisten kunnen niet zien of er fietsers aankomen doordat er een parkeerterrein tussen ligt, waarop niet alleen auto's, maar ook vaak grotere bestelbussen en aanhangers worden geparkeerd. De combinatie van de snelheid van de fietsen, het fietspad linksom en het beperkte uitzicht heeft blijkbaar al gezorgd voor verschillende bijna-ongelukken.



Zó! Zoetermeer is gewezen op nog een riskante - al langer bestaande - situatie in het verlengde van de Paltelaan. Het betreft automobilisten die aankomen over de Eerste Stationsstraat en rechtsaf moeten slaan om hun weg over de Eerste Stationsstraat te vervolgen. Zij moeten voorrang verlenen aan de fietsers die vanaf het fietspad uit dezelfde richting komen, maar linksaf met de bocht mee naar de Paltelaan doorrijden. Voor de automobilisten zijn zij - vooral bij avond - erg slecht zichtbaar omdat de fietsers min of meer 'van achteren' komen, en net niet in de spiegels te zien zijn door de berm die de auto's in een andere richting dwingt.



Het betreft in beide gevallen automobilisten die graag de fietsers voorrang willen verlenen, maar onvoldoende zicht hebben op de aankomende fietsers.

Schriftelijke vragen

Zó! Zoetermeer heeft hierover - ervan uitgaand dat het college het met ons eens is dat niet gewacht moet worden op echte ongelukken - de volgende vragen:

  1. Is het college bereid om de parkeergelegenheid in de oksel van de rotonde Van Stolberglaan/Paltelaan aan te passen zodat er beter zicht ontstaat op de fietsers?
  2. Indien het college dit niet wil, welke maatregelen stelt het college dan voor?
  3. Is het college bereid om de fietsoversteek bij de Eerste Stationsstraat anders in te richten, zodanig dat de auto's de fietsers goed kunnen zien aankomen? Bijvoorbeeld door de oversteekplaats wat te verleggen?
  4. Indien het college dit niet wil, welke maatregelen stelt het college dan voor?