Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Dan kun je een aantal dingen doen. Je denkt misschien al snel aan adverteren, maar in plaats daarvan kun je ook standhouder worden op een beurs. Beurzen trekken vaak veel bezoekers, waardoor dit een goede manier is om je bedrijf meer onder de aandacht te brengen. Sta je binnenkort voor het eerst op een beurs en wil je je goed voorbereiden? Lees dan vooral verder, want wij vertellen je hier wat je meeneemt!
Iedereen op een beurs heeft vaak een eigen stand. In feite is dit niet meer dan een stukje vloer. Bij sommige beurzen worden stands van elkaar gescheiden door middel van wanden, maar dit is niet altijd het geval. Zoek daarom eerst uit hoe dit geregeld is bij de beurs waarop jij met je bedrijf staat. Je voorkomt zo dat je onnodig veel spullen meeneemt.
Weet je hoe de stands ingedeeld zijn? Begin dan met nadenken over de aankleding. Dit wordt niet door de organisator voor de beurs geregeld, maar is je eigen pakkie-an. Neem in ieder geval banners mee met daarop het logo, de slogan en/of de producten/diensten die je aanbiedt. Denk bovendien na over verlichting. Hiermee kun je je stand letterlijk in de spotlights zetten.
Op een beurs kun je producten of diensten verkopen. Om de kans op een verkoop te vergroten, neem je een display of presentatiewand mee. Je kunt bezoekers zo laten zien wat je aanbiedt. Zorg er wel voor dat je de voorraad netjes opbergt, want anders wordt je stand een rommeltje. Neem bijvoorbeeld lades of dozen mee en zet deze uit het zicht.
Apparatuur is onmisbaar als je op een beurst staat. Pak om te beginnen altijd stekkerdozen en verlengsnoeren in, want het aantal stopcontacten is vaak beperkt op een beurs. Bovendien zit er niet altijd een stopcontact in de buurt van je stand. Denk er ook over na om een laptop of tv mee te nemen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een presentatie af wilt spelen. Op deze manier geef je bezoekers van je stand een inkijkje in je bedrijf en de producten/diensten die je verkoopt.
Tot slot mag promotiemateriaal niet ontbreken als je op een beurst staat. Je wilt immers dat bezoekers de naam van je bedrijf onthouden en dat kan door bedrukte pennen, notitieboekjes, keycords of sleutelhangers. Door geschenken met het logo van je bedrijf te bedrukken, worden mensen telkens aan jou herinnerd als ze er gebruik van maken. Dit kan ervoor zorgen dat ze in een later stadium klant worden.
Verkoop je producten of diensten op de beurs en wil je mensen bedanken voor hun aankoop? Dan kun je ze een iets duurder geschenk meegeven. Laat bijvoorbeeld waterflessen, glazen, handdoeken, tassen of mokken bedrukken met de naam en/of het logo van je bedrijf. Omdat dit praktische relatiegeschenken zijn, is de kans groot dat mensen er dagelijks gebruik van maken. Gebruiken ze het product in het openbaar? Dan maken ze ook nog eens reclame voor je bedrijf.