Zoetermeer zet rem op fatbike-overlast: actieplan voor meer verkeersveiligheid

28 nov , 13:10 Gemeente
Matrixbord Hier fietsen_boete
Gemeente Zoetermeer

Fatbikes winnen snel aan populariteit, vooral onder jongeren. Maar het gebruik ervan brengt ook risico’s met zich mee: gevaarlijke situaties en overlast in winkelgebieden en rond scholen. Om dit tegen te gaan, neemt de gemeente Zoetermeer samen met scholen, ouders en jongeren actief maatregelen.

Deze aanpak is vastgelegd in het ‘Actieplan onveilig gebruik en overlast fatbikes’, waarover de gemeenteraad binnenkort een besluit neemt. Het plan richt zich op bewustwording van verkeersveiligheidsrisico’s én op het aanpakken van groepen die overlast veroorzaken en wordt, na instemming van de raad, de komende twee jaar uitgevoerd.

Drie actielijnen

Het plan bestaat uit drie actielijnen:

·       Fysieke maatregelen: bijvoorbeeld fietsverboden in winkelgebieden door het plaatsen van tekstkarren en borden

·       Gedragsbeïnvloeding en campagnes: bewustwording bij jongeren en ouders over verkeersonveilig gedrag

·       Handhaving: strenger optreden tegen overtredingen door middel van direct bekeuren.

Wethouder Véronique Frinking (mobiliteit): “Fatbikes zijn geen speelgoed. Ze brengen risico’s met zich mee voor jongeren en andere weggebruikers. Met dit actieplan zetten we een stevige stap richting meer veiligheid in Zoetermeer. Maar landelijke actie blijft noodzakelijk.”

Burgemeester Michel Bezuijen: “Handhaving speelt een belangrijke rol bij het tegengaan van overlast door (elektrische) fietsen. Samen met de politie zijn we al gestart met strenger optreden: wie zich niet aan de regels houdt, krijgt direct een boete. Ik ben blij dat de gemeenteraad extra middelen beschikbaar heeft gesteld voor vier extra boa’s, die naar verwachting binnenkort aan de slag kunnen.”

Volgen van resultaten

De gemeente volgt twee jaar lang de resultaten van het actieplan. Hierin wordt gekeken naar:

  • Het aantal boetes, meldingen en controles in winkelgebieden, parken en bij scholen.
  • Het aantal verkeersongevallen met elektrische fietsen en bromfietsen.
  • De mening van inwoners en winkeliers via enquêtes.
  • Terugkoppeling van wijkteams.

Planning:

  • Juli 2026: eerste tussentijdse rapportage.
  • Mei 2027: update inclusief handhavingseffecten.
  • Mei 2028: eindrapport over het hele actieplan.