Zondagmiddag 3 maart jl. droeg de gemeente Zoetermeer de railinfrastructuur van RandstadRail (spoor, spoorbeveiliging en bovenleidingen) bij het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer over aan HTM.
Dit gebeurde na succesvolle testritten afgelopen weekend. Daarbij werd de bestaande spoorbeveiliging tussen de RandstadRail-halte Zoetermeer Centrum-West en Javalaan verbonden met die van het (nieuwe) spoorgedeelte tussen halte Javalaan en halte Lansingerland-Zoetermeer. Uit de testen bleek dat de spoorbeveiliging voor het gehele traject goed werkt.
Na deze overdracht - een belangrijke mijlpaal voor de ontwikkeling van het nieuwe station - kan HTM starten met het zogenoemde proefbedrijf. Hierbij wordt de dienstregeling nagebootst zonder dat er passagiers meereizen. Dit proefbedrijf start vanaf 18 maart a.s. Op die manier kunnen eventuele knelpunten in de dienstregeling en op het RandstadRail-spoor tijdig worden ontdekt en opgelost.
Vanaf deze week gebruikt HTM de nieuwe RandstadRail-sporen in de ochtend en avond al om voertuigen te parkeren op de opstelsporen ‘De Twee Wilgen’ (nabij halte Van Tuyllpark). Deze nieuwe opstelsporen vervangen de huidige opstelsporen boven de Australiëweg. Ook wordt deze periode benut om te beoordelen of de nieuwe sporen, spoorbeveiliging en bovenleidingen goed blijven functioneren in combinatie met de RandstadRail-voertuigen.
Als het proefbedrijf van HTM goed verloopt, gaat de RandstadRail-halte Lansingerland-Zoetermeer in de loop van mei 2019 open voor reizigers. Op dat moment wordt dan ook het gehele station opengesteld, nadat in december 2018 NS het treinspoor al in gebruik nam en delen van het station toegankelijk werden voor reizigers. Binnenkort wordt de exacte datum voor de opening vastgesteld.