Zoetermeer start met nieuwe dienstverleningsfuncties

Foto: Gemeente Zoetermeer

De gemeente Zoetermeer breidt haar dienstverlening voor inwoners en ondernemers uit. Vanaf nu zijn er drie nieuwe functies beschikbaar: videobellen, teletolk en een tweetalige website.

“Ik vind het uitermate belangrijk dat iedereen gemakkelijk toegang heeft tot de juiste informatie”, aldus verantwoordelijk wethouder Marijke van der Meer. “De drie nieuwe functies verbeteren de communicatie met onze inwoners en ondernemers, waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van gemeentelijke diensten.”

Videobellen

Wanneer het niet mogelijk is om iemand persoonlijk op het gemeentehuis te spreken, biedt videobellen voortaan een uitstekend alternatief. In sommige situaties heeft videobellen namelijk de voorkeur boven een persoonlijk gesprek, bijvoorbeeld wanneer een inwoner minder mobiel is, het huis niet uit durft of ziek is.
De techniek is eenvoudig in gebruik, zodat ook inwoners die digitaal minder vaardig zijn, er gebruik van kunnen maken. De inwoner hoeft geen speciale software op zijn telefoon/computer te instaleren.

Videobellen gebeurt voorlopig uitsluitend op initiatief van de medewerker Publieksplein of Sociaal domein. De medewerker stuurt via een mail een verzoek tot videobellen, inclusief een link naar een inwoner.
In de tweede helft van 2024 zal het mogelijk worden voor de inwoner zelf een videoafspraak te maken via het gemeentelijke afsprakensysteem op de website.

Teletolk

Maar daar blijft het niet bij. Zo kunnen inwoners met een gehoorbeperking gebruik maken van een teletolk. Teletolk wordt de gemeente aangeboden in twee varianten, via de gemeentelijke website en via een app.

  • Op de website staat op de contactpagina Contact | Gemeente Zoetermeer een button waarmee de inwoner zelf de tolk kan aanroepen (initiatief ligt bij inwoner)
  • Bij baliebezoek kan een baliemedewerker dit zelf regelen via een app op zijn werkplek.

Deze service draagt bij aan de onafhankelijkheid en zelfredzaamheid van deze doelgroep.

Zoetermeerse website nu tweetalig

“Voortaan is de website van de gemeente Zoetermeer tweetalig. Het aantal inwoners dat Engels spreekt, groeit. Veel internationale ondernemers, studenten en expats hebben inmiddels hun thuis in Zoetermeer gevonden”, legt wethouder Van der Meer uit.

De tweetalige website is het resultaat van een al eerder aangenomen raadsmotie. Bovenaan de startpagina van de gemeentelijke website staat de taaloptie: Engels. Met één klik kunnen gebruikers alle teksten op de website in het Engels lezen. Informatie over producten en diensten is nu makkelijk vindbaar voor EU-burgers en ondernemers.

Zoetermeer.nl is now available in English

Starting today, our English-speaking residents and students can easily access the content in English by clicking on ‘English’ at the top of the homepage.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen