Toegankelijkheid kán en móet beter

Foto: Open Stad Zoetermeer

De inventarisatie van de toegankelijkheid van Open Stad Zoetermeer laat zien dat de grootste knelpunten zijn: gehandicapten-toiletten (vooral in het Stadshart), ontoegankelijke winkels en horeca, niet werkende liften en allerlei obstakels op de openbare weg.

Enkele tientallen Zoetermeerders stuurden een bericht naar het meldpunt van Open Stad Zoetermeer. Dat is het meldpunt dat de fracties van Zó! Zoetermeer, D66 en PvdA hebben geopend om de hindernissen in beeld te brengen waar mensen met een beperking in Zoetermeer tegenaan lopen. Bij elkaar werden zo’n 50 meldingen gedaan.

“Veel van de reacties die we gekregen hebben, gaan over lastige situaties en obstakels in de horeca, in winkels, in het verkeer en in gebouwen”, aldus Margot Kraneveldt (PvdA). “Als je gehandicapt bent, wil je net als iedereen ook weleens naar een restaurant of café. Maar dan moet je daar wel naar binnen en ook naar de wc kunnen. Helaas heeft niet iedere horecagelegenheid een toegankelijk terras of toilet. En sommige winkels hebben zulke smalle gangpaden dat je met je scootmobiel of rolstoel niet eens naar binnen kunt, laat staan dat je rustig rond kunt kijken.”

Initiatiefvoorstel

Paul Diederen (D66): “We verwachten tegenwoordig heel veel zelfredzaamheid van mensen. Wil je met een beperking zelfredzaam kunnen zijn, dan moet je omgeving oog hebben voor je situatie en een beetje meehelpen. Dat is wat we voor elkaar willen krijgen.” Daarom komen de drie fracties na de zomer – waarschijnlijk in oktober – met een initiatiefvoorstel dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. “We gaan aan de hand van de meldingen plannen maken om een aantal moeilijkheden op te lossen. Een eerste stap is dat we het belang van toegankelijkheid beter bij iedereen tussen de oren krijgen.” Vaak zijn de intenties wel goed, maar is er te weinig aandacht voor toegankelijkheid bij de uitvoering van allerlei plannen. “En dat geldt niet alleen voor de gemeente zelf maar juist ook voor ondernemers en zorginstellingen”, vult Marijke van der Meer (Zó! Zoetermeer) aan. “In ieder geval zullen we meer deskundigen, en dan vooral ervaringsdeskundigen, moeten betrekken bij alle veranderingen die in de stad plaatsvinden.” Er zijn gehandicapten die hebben aangegeven zelf te willen helpen als ervaringsdeskundige.

OpenStadZoetermeer logo

Simpele obstakels, ingrijpende gevolgen

De meldingen liepen uiteen van “Traptreden bij de stations zijn onvoldoende duidelijk gemarkeerd, dat is voor mij als slechtziende erg gevaarlijk”, via “bij het bloedprikken in het LangeLand ziekenhuis zijn de gangen zo smal dat je er met een elektrische rolstoel niet in kunt”, tot “het Stadstheater heeft het goede rolstoeltoilet vorig jaar vervangen door een veel kleinere waardoor ik er niet meer naar de wc kan.” Uit sommige meldingen klonk verdriet of eenzaamheid door: “Ik krijg weleens het idee dat wij nergens meer bij horen. Je wereldje is al zo klein geworden.”

Het meldpunt blijft voorlopig nog open: stuur een e-mail naar [email protected] en schrijf zo duidelijk mogelijk op wat niet goed toegankelijk is, of niet bruikbaar voor gehandicapten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen