CDA: Zoetermeer krijgt loket voor gedupeerden toeslagenaffaire

David Weekenstroo (CDA Zoetermeer)
David Weekenstroo (CDA Zoetermeer)
Foto: CDA Zoetermeer

Zoetermeerse gedupeerden van de toeslagaffaire kunnen zich vanaf eind deze week melden bij een speciaal digitaal loket. Dat blijkt uit antwoorden van wethouder Van Driel op mondelinge vragen van het CDA Zoetermeer.

CDA-raadslid Weekenstroo laat weten: “We zijn blij dat er een loket komt waar ouders hun verhaal kunnen doen en dat ze kunnen bellen met de gemeente.”

Wethouder Van Driel antwoordde op de mondelinge vragen dat er nog deze week een mailadres komt en dat gedupeerden naar de gemeente kunnen bellen voor ondersteuning. Het precieze mailadres is nog onbekend, maar het CDA is blij met de voortvarendheid van de wethouder. Weekenstroo: “Het CDA Zoetermeer ziet graag, naast de publiciteitsactie die gaat komen via de website en sociale media, nog meer actie. Ouders zijn vaak getraumatiseerd met overheidsinstanties door de toeslagenaffaire. Dat vertrouwen moet zo spoedig mogelijk weer worden opgebouwd daarin zien wij een belangrijke rol voor de gemeente in houding en gedrag.”

Eerdere signalen

Wist de gemeente al langer over de problemen? Weekenstroo vroeg ook of er binnen de gemeente eerder signalen zijn binnengekomen over schuldhulpverlening en de toeslagenaffaire. “Ik heb signalen van maatschappelijke partijen ontvangen die eerder hebben aangegeven dat de gemeente bij schuldhulpverlening rekening moet houden met mensen die betrokken zijn bij de toeslagenaffaire, specifiek de kinderopvangtoeslag,” aldus Weekenstroo. “Ik vind dat de gemeente zich maximaal moet inspannen om de gedupeerden te vinden en te helpen met maatwerk dat hun echt verder helpt. Deze inwoners zijn door een diep dal gegaan, de meeste mensen waaronder ikzelf kunnen zich dat niet goed voorstellen. Het artikel over Pearl Martins in het AD van 14 november is daar een erg goed voorbeeld van.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen