Iedereen ICT-vaardig op IKC Het Plankier

Foto: IKC Het Plankier

Er is een artikel geschreven over IKC Het Plankier in de nieuwsbrief van Opoz. In dit artikel wordt er beschreven hoe zij omgaan met de digitalisering in de huidige maatschappij. ICT-er, juf Brianna, vertelt over de aanpassingen tijdens de Corona periode en over het programmeren op school.

Brianna Roggeveen is leerkracht van groep 6 op IKC Het Plankier én de ICT-coördinator die zich enthousiast inzet voor de digitale ontwikkeling in school. Een drukke baan, vooral in coronatijden als er in no-time een omschakeling op afstandsonderwijs nodig is en Microsoft Teams collegiale samenwerking vergemakkelijkt. In het onderwijs heeft ICT een belangrijke plek: alle Plankier-leerlingen leren programmeren en vergroten zo hun denkvaardigheden.

Teamwork via Teams

Als het team in de Corona-lockdown vanuit huis gaat werken, draait de leerkracht/ICT-coördinator overuren. Net als andere scholen staat ook IKC Het Plankier-team voor een uitdaging: hoe zorgen we dat we op afstand toch met elkaar kunnen communiceren en samenwerken? Na wat onderzoek vindt Brianna Microsoft Teams de beste optie. De start heeft wel wat voeten in aarde, maar het grootste deel van de medewerkers is inmiddels goed aangehaakt. Brianna: “We werken allemaal vanuit een eigen Office account, maar collega’s hebben toch veel vragen over Teams. Niet iedereen is even computerminded en sommigen hebben in het begin iets meer tijd nodig om in de digitale omgeving de juiste vergadering te vinden.” Ondertussen hebben de kinderen al les op afstand via Google Classroom en Google Meets; de helft op hun van school geleende Chromebooks.

Contact houden

Samenwerken binnen Teams heeft veel voordelen, vindt Brianna: “Het platform heeft veel professionele mogelijkheden om op afstand samen te werken. Je kunt verschillende teams en kanalen instellen en je deelt je bestanden direct. En tijdens de lockdown hebben we een paar keer digitaal geborreld na schooltijd, om toch nog een beetje contact te houden met elkaar. Want dat misten we wel!”

OPOZ-breed leren

Om de samenwerking tussen scholen te faciliteren zijn er OPOZ-brede Teams aangemaakt waar boven- en onderbouwleerkrachten elkaar treffen. Ook ICT’ers binnen OPOZ wisselen in Teams hun kennis en ervaringen uit. Dit zijn mooie concrete voorbeelden van samen ontwikkelen en werken aan onderwijskwaliteit. “Het is zo belangrijk dat niet elke school zelf het wiel uitvindt! Je kunt zo veel van elkaar leren.”

Jong geleerd is oud gedaan. Ook op het gebied van ICT. In de leerlijn Programmeren in groep 1 tot en met 8 is de onderwijsinnovatie van IKC Het Plankier zichtbaar. De ICT-coördinator vertelt er enthousiast en trots over:
“Deze leerlijn is een waardevolle en toekomstgerichte aanvulling op het lesprogramma. Onder leiding van een leerkracht leren de kinderen zelf programmeren. Van Beebots in groep 1 naar steeds abstracter met Micro-Bits in groep 8. Kinderen leren tijdens het programmeren logisch nadenken en vergroten hun denkvaardigheden. Er is geen kind dat nee zegt als ze uit het lokaal worden gehaald voor deze lessen!”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen