MRDH trekt 402 mln. euro uit voor investering in tramnet Den Haag e.o.

Foto: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag trekt 402 miljoen euro uit voor investering in tramnet Den Haag en omliggende gemeenten, zoals Zoetermeer.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag reserveert 402 miljoen euro voor onder andere de aanschaf van 60 nieuwe Haagse trams. Dat heeft de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH vandaag besloten. De instroom van nieuwe trams wordt in samenwerking met HTM en de gemeente Den Haag gerealiseerd. In totaal is er een bedrag van 462 miljoen euro mee gemoeid. De HTM draagt 15 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag besluit in het najaar over een bijdrage van 45 miljoen euro. De investering is nodig ter vervanging van trams die al rijden sinds de jaren ’80 en aan het einde van hun levensduur zijn. Met de nieuwe trams, die vanaf 2026 moeten gaan rijden, wordt het tramvervoer comfortabeler en toegankelijker. Ongeveer de helft van het totale budget is bestemd voor de aanschaf van de trams. Het andere deel van de financiële middelen wordt benut om de infrastructuur aan te passen en de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.

Marc Rosier, portefeuillehouder OV ontwikkeling: “Meer capaciteit en meer kwaliteit. Dat is wat de nieuwe trams bieden. Openbaar vervoer, is het vervoer van de toekomst. De coronacrisis trekt op dit moment een wissel op het gebruik van het OV. Maar gezien de verwachte toename van het aantal inwoners en de bouw van 240.000 woningen moeten we blijven investeren in optimaal openbaar vervoer. Ook deze nieuwe trams zullen reizigers in de metropoolregio nog meer dan nu, verleiden om gebruik te maken van het OV.”

Wethouder Robert van Asten, Mobiliteit Den Haag: “Om Den Haag en de metropoolregio aantrekkelijk en bereikbaar te houden, investeren we samen in beter toegankelijk, veiligere en snellere tramverbindingen. Den Haag wordt steeds drukker en voor korte afstanden pakken veel te veel mensen nu nog de auto. Dat terwijl het OV of de fiets een goed alternatief is. Met de komst van de nieuwe lage vloertrams wordt de stad en het strand straks beter en sneller bereikbaar voor mensen met een rollator, rolstoel, of een buggy.”

Jaap Bierman, algemeen directeur HTM: “We zijn blij en erkentelijk dat de bestuurscommissie heeft ingestemd met dit investeringsbesluit. Over enkele jaren kan HTM dan iedereen in de Haagse regio toegankelijk tramvervoer bieden én ook aan meer reizigers. Daarmee leveren wij een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van Den Haag en omgeving.”

Eerder al werd een deel van de oude GTL8-trams vervangen. De 60 nieuwe trams gaan vanaf 2026 rijden op de lijnen 1, 6, 12 en 16. De infrastructurele werkzaamheden daarvoor starten volgend jaar al. De voertuigen zijn langer en breder dan de oude trams en kunnen daardoor 27% meer reizigers vervoeren. Maar het gaat om méér dan alleen capaciteitsvergroting. Verhoging van de perrons maakt gelijkvloers in- en uitstappen mogelijk. Dat maakt het openbaar vervoer toegankelijker. Daar profiteren in de eerste plaats mensen met een beperking van maar bijvoorbeeld ook bezoekers van de Haagse Markt die met een boodschappentrolley reizen. Het in- en uitstappen vergemakkelijkt dus waardoor ook de reistijd afneemt.

Voor de grotere trams moeten twee remises beschikbaar komen. Eén nieuw te bouwen remise in het zuidelijk deel van het netwerk en verbouw van één van de remises in het noordelijk deel van het netwerk. Over aanpak en de locaties wordt later besloten. Voor de remises wordt 60 miljoen euro gereserveerd.

Samenwerking Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM, gemeente Den Haag

Het programma wordt op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen HTM, gemeente Den Haag en Metropoolregio Rotterdam Den Haag uitgevoerd. Daarbij wordt de ervaring benut die de partijen eerder opdeden met het programma Netwerk RandstadRail.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen