Vakoverstijgend Project over ‘vrijheid’ Alfrink college

Foto: Alfrink College

In de week voor de herfstvakantie hebben alle 3 havo leerlingen een vakoverstijgend project gedaan met het thema ‘vrijheid’. Doel van dit project was om leerlingen in 3 havo zich bewust te laten zijn hoe kostbaar vrijheid eigenlijk is. En dat iedereen recht op vrijheid heeft, ongeacht afkomst, religie of geslacht.

In de week voorafgaand aan dit project zijn leerlingen voorbereid in de lessen Nederlands, Engels, geschiedenis en tekenen.  De lessen bij Nederlands richtten zich op poëzie en het schrijven van een gedicht over vrijheid.  Leerlingen hebben vervolgens hun gedicht gebruikt in de workshop cartoon maken. Deze workshop werd gegeven door Firas Aboud, een illustrator en cartoonist  uit Syrië . Op deze manier ontstond een moderne emblema (cartoon + gedicht).

Geschiedenis en tekenen

Het maken van de emblema werd verder ondersteund door  lessen bij de vakken geschiedenis en tekenen.  Bij geschiedenis hebben leerlingen uitgebreid aandacht besteed aan het analyseren van cartoons. Bij tekenen lag de nadruk op verschillende tekenstijlen en de materiaalkeuze.

Engels

Bij de lessen Engels hebben de leerlingen vragen in het Engels voorbereid met een vluchteling uit Dafur, Yousif Fasher. Dit gesprek heeft plaatsgevonden in de ruimte van het The Hague Peace Project. Leerlingen waren duidelijk onder de indruk. Anna uit 3 havo: “Ik was erg onder de indruk van het verhaal van Yousif. Je kan je eigenlijk niet voorstellen dat zoiets op dit moment gebeurt in de wereld. Je hoort veel dingen op het nieuws, maar je weet toch niet het hele verhaal erachter. En door zijn verhaal krijg je daar wat meer beeld van.”

Foto-shoot

Bij Engels hebben de leerlingen een lied over vrijheid mogen kiezen. Naast de vertaling van het lied is de muziek ingezet als achtergrond muziek bij hun te maken film over vrijheid. De film hebben ze gemaakt in een workshop bij het filmhuis in Den Haag.  Met behulp van een foto-shoot voor een green-screen kregen de leerlingen de beschikking over een afbeelding waarmee ze met het filmprogramma op hun laptop de film konden voorzien van een aankondiging of aftiteling.

Presentatie en beoordeling

De afsluiting van het project vond plaats met een presentatie- en beoordelingsronde waarbij de leerlingen elkaar moesten beoordelen en is het project op vrijdag afgesloten. Per klas zijn er nog twee prijzen uitgereikt voor de beste emblema en beste film.

Bewustwording

Na dit project zijn leerlingen zich een stuk bewuster geworden van het begrip ‘vrijheid’. En zoals een van de leerlingen het uitdrukte: “Vrijheid is voor veel mensen anders dan voor mij. Ik heb geleerd dat het niet zo normaal is om vrij te zijn. En dat ik die vrijheid moet waarderen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen