Fors meer meldingen bij Team Handhaving

Burgemeester Michel Bezuijen
Burgemeester Michel Bezuijen
Foto: Gemeente Zoetermeer

Team handhaving van de gemeente Zoetermeer heeft het afgelopen jaar 7.157 meldingen afgehandeld. Dit zijn 2.756 meldingen meer dan in 2019 bij de meldkamer van handhaving werden geregistreerd. Het handhaven van de coronamaatregelen, meldingen van overlast van jongeren, stank- en geluidsoverlast hielden de handhavers het meest bezig. Het betreft meldingen die binnen komen bij de meldkamer van de team handhaving.

Meerdere aspecten zijn van invloed geweest op de forse stijging van het aantal meldingen bij team handhaving. Sinds begin vorig jaar komen meldingen van jongerenoverlast, geluids- en stankoverlast rechtstreeks bij het team handhaving terecht. Ook meldingen over het niet naleven van de coronamaatregelen zorgden vorig jaar voor een fors aantal meldingen, naar schatting 21% van het totaal aantal meldingen. Daarnaast lijkt de meldingsbereidheid van inwoners toe te nemen.

Burgemeester Michel Bezuijen: “Ik heb ontzettend veel waardering voor het werk van het team handhaving. Met een beperkte capaciteit én de extra taken zoals het handhaven van alle coronaregels, wordt veel en steeds meer van onze handhavers gevraagd.”

Opvallende cijfers

De wijken Noodhove-Seghwaert, Centrum, Buytenwegh-De Leyens zijn de wijken met de meeste meldingen, respectievelijk 1.453, 1.314 en 1.151 meldingen. Het minste aantal meldingen werd geregistreerd in de wijk Meerzicht. De grootste procentuele stijging van meldingen vond in de recreatiegebieden plaats: in 2020 145 meldingen ten opzichte van 54 meldingen in 2019. Dat is een toename van maar liefst 168,5%. Team Handhaving kreeg de meeste meldingen over een fout geparkeerd voertuig (3.393), foutgeparkeerde fietsen (834) en overlast van jongeren (771). Het aantal meldingen van hondenpoep, loslopende honden, reclame in de openbare ruimte en overlast van evenementen is in vergelijking met 2019 gedaald.

2021

Dit jaar zet Team Handhaving van de gemeente Zoetermeer verder in op het gebiedsgericht en informatiegestuurd werken. Burgemeester Bezuijen: “Team handhaving beweegt mee met het ritme van de stad en de wijken. Voor elke wijk wordt er bekeken welke specifieke acties nodig zijn op het gebied van de leefbaarheid.” De aanpak van overlast door jongeren én de overlast door fout parkeerders blijft daarnaast ook centraal staan.

Melden

Inwoners van- en bezoekers aan de gemeente Zoetermeer kunnen een melding bij Team Handhaving doen via het telefoonnummer 14079, de website van de gemeente of via de app MijnGemeente.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen