Recensie: Cosmic Circus – Central Galactic Time

Central Electric Time is de opvolger van Rise and fall. Beide EP’s komen van het duo Cosmic Circus (Tobias Bader en Ute Apfelstedt).

Een ouderwetse discosong opent deze EP. Aanstekelijk en luchtig klinkt het titelnummer Central Electric Time. De stijl van Cosmic Circus is hoorbaar verder ontwikkeld. De voorganger Rise and fall was voornamelijk semi-akoestisch. Op Central Electric Time spelen instrumentatie en uitgewerkte arrangementen een grotere rol. Dat maakt de titelsong erg aantrekkelijk en sprankelend. Het inpassen van de viool in de arrangementen geeft een bijzonder geluid, dat mooi past bij de liedjes.

My mind’s eye is een alledaagsere romantische popsong. Meer country klinkt in Once upon a night, waarbij de zang en structuur van het nummer aan Neil Young doen denken. De koortjes worden aan het einde ingezet en deze vergroten de meezingfactor aanzienlijk. Venus & voodoo is niet eenvoudig meezingbaar, want deze is gebaseerd op de zang melodieën van Ute Apfelstedt. Zij toont zich als sopraan een zangacrobaat. Summer to fall is een ingetogen liedje en is alweer het besluit van de EP.

Erg jammer dat dit een EP is en geen volwaardig album. Door het korte karakter van de EP, de grote afwisseling van stijlen en de ongebruikelijke fantasierijke liedjes, is de EP geen coherent geheel waarin het verhaal van Cosmic Circus tot zijn recht komt. Cosmic Circus toont nog geen gehele circus show, maar geeft een voorproefje van de diverse acts die zij in de circusvoorstelling kunnen gaan gebruiken.

Deze EP smaakt naar meer. Het wachten is op een volwaardig album van Cosmic Circus.

Eindoordeel: 8,0

(tekst: Timpaan Muziek)