Recensie: Multi-Panel – Empty handed

Multi-Panel is al twintig jaar de naam waaronder de Bredase Ludo Maas muziek maakt. Zijn voerde album heet Empty handed.

De muziek die Multi-panel maakt bestaat uit een mengeling van geluidscollages, beats en melodische elektronische geluiden. Stemmen zijn vervreemdend, soms sprekend, soms als omgevingsgeluid en nimmer als echte hoofdmelodie. De dramatiek van de gebruikte stemsamples werkt goed door, zoals in het intro van These freaks. De productie is strak en het geluid is zeer ruimtelijk vormgegeven. Het album neemt je mee op reis naar nog niet ontdekte gebieden. Soms klinkt even iets wat ietwat lijkt op het betere werk van Moby.

Nergens wordt deze plaat eentonig en dat is knap, want de middelen per nummer zijn vrijwel gelijk. Honey is al een eerste hoogtepunt. Fallin’ free een tweede, waarbij het jammer is dat dit nummer erg kort is. Dat valt bij meerdere nummers op. Ook bij Flags out is het einde van het nummer eerder dan je zou wensen. Multi-Panel had wat meer mogen experimenteren met langere tracks. De opbouw van Empty-handed is inventief. De bas pakt na ongeveer anderhalve minuut het initiatief in het nummer en klinkt daardoor gedreven.

De muziek klinkt ruimtelijk en toegankelijk. September man is daar een goed voorbeeld van. De arpeggio’s waarmee het nummer opent geven de open structuur vorm. Op Ape zorgt de piano met klanken regendruppels voor de ruimtelijke component. Overigens is niet alleen de muziek de moeite waard. Ook de albumcover is zeer goed verzorgd met het kunstwerk van Femke Dekkers op de voorkant.

Een uitstekend album. Empty handed laat de luisteraar niet met lege handen achter.

Eindoordeel: 8,5

(tekst: Timpaan Muziek)