Recensie: Hollywood Vampires – Rise

The Hollywood Vampires keren terug met nieuwe muziek. Rock and roll royalty Joe Perry, Hollywood-superster Johnny Depp en shock-rockicoon Alice Cooper bundelen hun krachten opnieuw en hebben het tweede album Rise genoemd.

In tegenstelling tot de debuutplaat staat er meer nieuw materiaal op het album. Slechts drie covers worden uitgevoerd. David Bowie’s Heroes krijgt met de zanglijn van Johnny Depp een uitvoering die dicht bij het origineel ligt. Joe Perry neemt de andere covers voor zijn rekening. Jim Carroll Band’s People Who Died en Johnny Thunder’s You Can’t Put Your Arms Around A Memory. ook deze covers blijven dicht bij het origineel, zodat deze nieuwe uitvoeringen eigenlijk niets toevoegen.

Het geluid dat deze band produceert is hard en een dichte muur van gitaar, bas en drums. Stevige rock vanaf het eerste nummer tot het laatste. Good people are hard to find is een intermezzo met elektrische stemmen en heeft verder geen nut dan dat het de opmaat is voor Who’s laughing now. How the glas fell, The wrong bandage en A pitful beauty zijn nog eens drie korte intermezzo’s, waardoor het tempo uit de plaat gehaald wordt. Waar het lijkt dat de heren zestien tracks presenteren, zijn het feitelijk twaalf nummers.

De nummers zelf zijn wel goed te beluisteren. De bekende sound van Alice Cooper en Joe Perry zijn de vaste ingrediënten. Mr. Spider heeft invloeden van Pink Floyd. Who’s laughing now leunt op T-Rex’ Get it on en John Lennon’s Give peace a chance. Op Welcome to the bushwackers spelen Jeff Beck en John Waters mee. Het speelplezier druipt van de matige song af. Voorspelbaar zijn de melodieuze vondsten, meezingen is al na het eerste refrein goed te doen.

Leuk voor de fans en liefhebbers van harde rock, maar verder een volstrekt overbodige plaat.

Eindoordeel: 4,0

(tekst: Timpaan Muziek)